
Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM ia nota de decizia Administratiei Fondului pentru Mediu – AFM cu privire la suspendarea lansarii programului RABLA editia 2025.
Aceasta decizie loveste puternic in piata de autovehicule noi din Romania, deja intr-o cadere puternica (-26% inmatriculari vehicule noi persoane fizice comparativ cu primele 5 luni din 2024), dar mai ales in asteptarile cetatenilor romani de a isi achizitiona un vehicul nou beneficiind de sprijinul oferit de programul Rabla. Nu in ultimul rand sunt afectate companiile care produc, vand si distribuie vehicule noi in Romania si care dispun de stocuri importante de vehicule in vederea acoperirii cereri potentialilor clienti, generand astfel costuri suplimentare.
„Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive si este inacceptabila implementarea acesteia cu doar 24 de ore inainte de startul programului pentru persoanele fizice.
Programul RABLA este eficient atat din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulatie a RABLELOR si introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finantat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).
Totodata, acest program conduce la la vanzarea de vehicule noi pentru care se incaseaza TVA si alte taxe in raport de 1.5 Lei beneficiu la 1 Leu cheltuit, sume ce se coleteaza la buget si care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finantari si cheltuieli.
De asemenea, ne exprimam ingrijorarea pentru clientii care deja au platit avansuri sau au demarat contractarea de credite, sau chiar au casat vehiculele vechi in asteptarea lansarii acestui program.
Speram si avem incredere ca noul guvern va lua decizia corecta si mult asteptata atat de catre companii, cat mai ales de cetatenii Romaniei si sustinem demararea programului RABLA pentru persoane fizice cat mai curand posibil, a declarat Mihai Bordeanu, presedintele ACAROM.
ACAROM spera ca deciziile noului guvern sa se bazeze pe consultari cu actorii implicati si sa ofere predictibilitate in scopul crearii, dezvoltarii si sustenabilitatii business-urilor din Romania.
Elemente esentiale de context pentru piata auto din Romania:
- România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15.4 ani cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17.5) și Cehia (16,2 ani).
- 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România in 2024 sunt second-hand.
- Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.
- Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
- În perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .
- În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premizele ca o data cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH sa patrunda in Romania.
- Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.
Despre ACAROM
Înființată în 1996, ACAROM este asociația reprezentativă a sectorului auto din România, cu peste 170 de companii membre printre care: DACIA, FORD Otosan, Horse, Daimler, furnizori de componente auto si servicii, universități tehnice si centre de cercetare.
ACAROM este recunoscută ca asociatie a sectorului auto la nivel național, fiind asociatie de utilitate publica.
De asemenea ACAROM are recunoastere si la nivel european fiind membru asociat al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA (partener de discuție al Comisiei Europene si a Parlamentului European).
Despre sectorul auto Romania
35 miliarde Euro – Cifra de afaceri
13% – procent din PIB
220.000 – locuri de munca directe
35% – procent din total export national