Bruxelles, 14 iulie 2021 – Având în vedere importanța crucială a pachetului climatic UE „Potrivit pentru 55” pentru sectorul auto și a milioanelor de oameni angajati in acest sector, Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) dorește să studieze detaliile complete ale propunerile tocmai lansate de Comisia Europeană.
Producătorii de automobile se angajează să reducă emisiile la zero. Toți membrii ACEA susțin obiectivul neutralității climatice până în 2050 și investesc miliarde de euro în tehnologii inovatoare și durabile. Cu toate acestea, interzicerea utilizarii unei singure tehnologii nu este o modalitate rațională de urmat în acest stadiu – mai ales atunci când Europa încă se luptă să s asigurare condițiile potrivite pentru utilizarea vehiculelor cu propulsie alternativa.
Oliver Zipse, președinte ACEA și CEO BMW: „Obiectivele climatice ambițioase au nevoie de un angajament obligatoriu din partea tuturor părților implicate. Comisia Europeană a precizat astăzi foarte clar că Acordul verde poate avea succes numai cu obiective obligatorii pentru creșterea infrastructurii de încărcare și realimentare în toate statele membre. ” „Acest lucru va fi esențial pentru a încărca milioane de vehicule electrice pe care producătorii auto europeni le vor aduce pe piață în următorii ani și pentru a oferi o reducere fără precedent a emisiilor de CO2 în sectorul transporturilor”, a spus dl Zipse.
Obiectivul de reducere a CO2 propus pentru autoturisme de 55% până în 2030 (pe baza nivelurilor din 2021) reprezinta o provocare uriasa și necesită cu siguranță un obiectiv obligatoriu corespunzător pentru statele membre pentru a construi infrastructura necesară de încărcare și realimentare pentru vehiculele hibride si electrice. Mai mult, noul obiectiv CO2 va accelera semnificativ transformarea structurală a lanțului valoric auto, necesitând o gestionare atentă pentru a minimiza impactul asupra economiei și locurilor de muncă.
Zipse: „Propunerea actuală pentru o reducere și mai mare a emisiilor de CO2 până în 2030 necesită o creștere masivă a cererii de piață pentru vehicule electrice într-un interval scurt de timp”, a declarat Zipse. „Fără eforturi semnificativ sporite ale tuturor părțile interesate – inclusiv statele membre și toate sectoarele industriale implicate – obiectivul propus pur și simplu nu este viabil.”
Toate opțiunile existente actual – inclusiv motoare cu ardere internă extrem de eficiente, hibrizi, vehicule electrice cu baterie și hidrogen – trebuie să își joace rolul în tranziția către neutralitatea climatică, mai ales că lucrăm pentru a reduce amprenta de carbon a întregului parc auto in circulatie, deci nu numai pentru vehiculele noi.
Nu motorul cu ardere internă dăunează mediului, ci combustibilii fosili. Fără disponibilitatea combustibililor regenerabili, o țintă de reducere de 100% în 2035 este efectiv o interdicție de utilizare a motoarelor cu ardere internă. „În contextul restricțiilor tehnologice propuse începând cu 2035, îndemnăm toate instituțiile UE să se concentreze mai degrabă pe inovație decât să impună sau să interzică în mod eficient o tehnologie specifică”, a subliniat Zipse.
ACEA saluta includerea in pachet a obiectivelor obligatorii pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare și realimentare, care să răspundă cerințelor tuturor tipurilor de vehicule – nu numai pentru autoturisme, ci și pentru autoutilitare și vehicule grele. Cu toate acestea, la o prima lectura, ACEA este foarte îngrijorată de faptul că obiectivele sunt departe de ceea ce este necesar, cu o tinta îngrijorătoare de doar 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Potrivit calculelor recente ale Comisiei, o scădere suplimentară a emisiilor de CO2 ale mașinilor la -50 % în 2030 ar necesita aproximativ 6 milioane de puncte de încărcare disponibile public.
Extinderea sistemului de comercializare a emisiilor (ETS) al UE la combustibilii pentru transportul rutier este, de asemenea, binevenită, deoarece va contribui la stabilirea unui preț vizibil pentru emisiile de carbon, stimulând astfel utilizarea combustibililor cu emisii reduse și zero de carbon. Dacă cadrul de reglementare este stabilit corect, acest lucru ar face vehiculele cu emisii zero competitive și atractive pentru clienții noștri. Privind în perspectivă la viitoarele negocieri cu Parlamentul European și cele 27 de state membre, ACEA considera ca va fi dificila alinierea tuturor acestor puncte astfel incat sa fie creat un cadru coerent de susținere.
„Prin urmare, o coordonare politică puternică va fi esențială pentru a atinge obiectivul final de a aborda schimbările climatice în cel mai eficient mod – menținând în același timp mobilitatea la prețuri accesibile pentru toți europenii și păstrând locurile de muncă pentru cei care activeaza in sectorul auto”, a declarat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema. „Factorii de decizie politică au șansa istorică de a face acest lucru corect”.
ACAROM sustine in totalitate pozitia exprimata de ACEA si considera necesara implicarea tuturor.