COMUNICAT DE PRESA
ACAROM trage un semnal de alarma privind impactul dezastruos al posibilei suspendari a programului RABLA 2025
Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM se declara profund ingrijorata cu privire la posibilitatea suspendarii partiale sau totale a programului RABLA editia 2025.
Consideram ca declaratiile privind lipsa de oportunitate a programului RABLA pentru autovehicule sunt nefondate si nesustenabile, nefacand altceva decat sa aduca si mai multa incertitudine pe o piata cu turbulente si in scadere puternica .
Intr-un context economic-industrial extrem de volatil, al unei transformari profunde a sectorului auto atat din punct de vedere al industriei dar si al pietei de vehicule la nivelul Uniunii Europene si implicit al Romaniei, stoparea sau eliminarea unor programe de sustinere a vanzarii de autovehicule noi mai eficiente, mai sigure si mai putin poluante, este o greseala imensa care va aduce Romaniei pierderi greu de recuperat.
Pe primele 5 luni din 2025, piata auto pentru vehicule noi vandute persoanelor fizice se afla in scadere cu 26% fara de perioada similara din 2024, cauza principala fiind intarzierea lansarii programului RABLA 2025, in timp ce importul de vehicule second hand (in marea lor majoritate nefiscalizate) a crescut cu peste 30%, varsta medie a acestora fiind de peste 8 ani. Astfel, raportul dintre vehiculele noi si cele SH inmatriculate in Romania a ajuns de 1 la 3, contribuind negativ la imbatranirea parcului auto national – varsta medie actuala fiind 15.4 ani.
Considerat a fi unul din cele mai de succes programe derulate de autoritatile romane, programul RABLA pentru autovehicule a dovedit in cei peste 20 de ani de la lansare o eficienta extrem de ridicata, fiind scoase de pe piata peste 1.000.000 de autovehicule vechi/RABLE, prin intermediul programului totodata fiind inmatriculate peste 650.000 de automobile noi.
Eficienta programului este data nu numai de numarul de RABLE scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economica a acestuia.
Cunoscut fiind faptul ca vanzarile de autovehicule noi sunt fiscalizate in proportie de 100%, raportul intre sumele alocate si sumele colectate ca urmare a achizitiei de vehicule noi prin RABLA este de 1 la 1.5 (adica pentru 1 LEU alocat se colecteaza 1.5 LEI) , si aici ne referim doar la TVA.
Daca includem si sumele adiacente colectate la bugetul statului din: impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS si CASS, accize combustibili, etc, raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule depaseste 1 la 2 (pentru un LEU cheltuit, statul castiga 2 LEI).
Astfel, in pofida opiniilor contrare exprimate in media, programul RABLA pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, nefiind nicidecum o cheltuiala nejustificata.
Totodata, derularea programului RABLA a dus la scaderea emisiilor poluante ale autovehiculelor existente in parcul auto, la cresterea sigurantei rutiere dar si la atingerea unor obiective de mediu obligatorii.
Mentionam faptul ca editia 2025 a programului RABLA pentru vehicule, fondurile alocate sunt provenite din certificate verzi, nereprezentand o componenta directa a bugetului national.
Intarzierea (deja este cea mai intarziata editie) sau anularea lansarii programului RABLA pentru vehicule va duce implicit la: intarzierea sau anularea colectarii la bugetul de stat a unor venituri considerabile, efectul financiar negativ cauzat de cumularea comenzilor în așteptare, costurile suplimentare pentru clienti în achiziție din cauza evolutiei cursului de schimb si creșterea costurilor de finanțare, si mai ales pune in pericol mii de locuri de munca din sectorul auto, precum si neatingerea unor obiective precum:
- Redresarea vanzarilor de autoturisme noi și sustinerea industriei auto nationale;
- Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera prin inlocuirea vehiculelor vechi si poluante;
- Stimularea economiei prin creșterea cererii in sectorul auto.
In incheiere, amintim ca si afacerile cu autovehicule noi din Romania au nevoie de predictibilitate, precum si ca programul RABLA a fost discutat, convenit si sprijinit de toate fortele politice din Romania care s-au aflat la guvernare din 2005 si pana in prezent.
Informatii suplimentare:
Situatie Actuala ROMANIA
• Romania are unul dintre cele mai imbatranite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15.4 ani cu 3 ani mai mult decat media UE (12,5 ani). Romania este pe locul 3 după Grecia (17.5) si Cehia (16,2 ani).
• 70% din autoturismele inmatriculate pentru prima data in România in 2024 sunt second-hand.
• Odată cu eliminarea taxei de prima inmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand inmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmand apoi o stabilizare la 70% in 2024.
• Peste 80% din autoturismele din România au o varsta mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
• In perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .
• In cazul in care aceste tendinte se mentin, varsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani pana in anul 2030, existand premizele ca o data cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH sa patrunda in Romania.
• Imbatranirea parcului auto creează dificultati in reducerea emisiilor de CO2 si implicit in atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) si a altor programe si directii care vizeaza reducerea poluarii generate in sectorul auto.
Despre ACAROM
Înființată în 1996, ACAROM este asociația reprezentativă a sectorului auto din România, cu peste 170 de companii membre printre care: DACIA, FORD Otosan, Horse, Daimler, furnizori de componente auto si servicii, universități tehnice si centre de cercetare.
ACAROM este recunoscută ca asociatie a sectorului auto la nivel național, fiind asociatie de utilitate publica.
De asemenea ACAROM are recunoastere si la nivel european fiind membru asociat al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA (partener de discuție al Comisiei Europene si a Parlamentului European).
Despre sectorul auto Romania
35 miliarde Euro – Cifra de afaceri
13% – procent din PIB
220.000 – locuri de munca directe
35% – procent din total export national