ACAROM – Propuneri masuri in vederea contracararii efectelor pandemiei Covid-19

In urma evolutiei pandemiei de COVID-19, Consiliul Director ACAROM a transmis Guvernului Romaniei o solicitare cu privire la implementarea unor masuri de sprijin necesare sustinerii continuarii activitatilor si limitarii efectelor negative ale acestei pandemii.

 

Către: Guvernul Romaniei

In atentia: Domnului Prim Ministru – Ludovic Orban 

Pozitie a Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM, cu privire la masuri in vederea contracararii efectelor pandemiei Covid-19

Industria auto romȃneasca, estimată la aproximativ 31 miliarde euro, generează 14% din produsul intern brut şi deţine o pondere de 26% ȋn total exporturi, iar volumul total al producţiei de autoturisme a celor doi producători, DACIA şi Ford, a depasit 490,000 unitati in 2019.

Ca reprezentant al industriei auto nationale, Asociația Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM insumeaza peste 170 de membrii, printre care cei 2 constructori de automobile din țară, Automobile Dacia și Ford Romania, numeroși fabricanți de componente si furnizori de servicii auto, unități de CDI și patru universități.

ACAROM este recunoscuta la nivel European, fiind membru asociat al Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA, partener de discutie al Comisiei si Parlamentului European.

Ca urmare a evolutiei pandemiei generate de virusul COVID 19 la nivel mondial, european si national, ACAROM solicita Guvernului Romaniei adoptarea de urgenta a masurilor necesare reducerii efectelor negative asupra sectorului auto.

In lipsa adoptarii unor masuri adecvate, consecintele vor fi extrem de grave atat la nivelul marilor producatori cat si pe lantul de valoare adaugat prin :

  • Reducerea masiva sau chiar sistarea activitatilor de productie ;
  • Reducerea semnificativa a numarului de angajati ;
  • Imposibilitatea platilor taxelor la bugetul de stat si bugetele locale ;

In acest sens, consideram ca este imperativ necesara adoptarea urmatoarelor masuri :

RESURSA UMANA

  1. Acoperirea integrala de catre stat a costurilor cu somajul tehnic, pe o perioada de 3-6 luni, cu posibilitatea de prelungire, pentru companiile din sectorul auto, inclusiv piese de schimb si acesorii auto.
  2. Simplificarea procedurii de declarare/aplicare a somajului tehnic pentru motive de sanatate publica.
  3. Reglementarea telemuncii si reducerea timpului de munca sa poata fi dispuse fara acordul salariatului/sindicatului.
  4. Posibilitatea acordarii concediu fara plata (CFS) salariatilor pentru 30 zile cumulate in perioada crizei, asa cum era  specificat in CCM la nivel national 2007 – 2010 ( art 43, alin 5);
  5. Interzicerea conflictelor colective si grevelor.
  6. Acordarea ajutorului de somaj pentru toti salaratii disponibilizati  / incetare CIM, chiar daca nu au stagiul de 12 luni de cotizare.
  7. Posibilitatea suspendarii contractelor de ucenicie in situatia suspendarii partiale sau totale a activitatii angajatorului ca masura luata de angajator in contextul combaterii raspandirii virusului COVID-19

FINANCIAR/FISCAL

  1. Plata in regim de urgenta a datoriilor statului către societăți: ex. , concedii medicale.
  2. Amanarea termenelor de declarare si de plata a taxelor si impozitelor atat pentru persoanele fizice cat si juridice pe o perioada de 3-6 luni.
  3. Posibilitatea accesarii de catre companiile afectate de COVID 19 a unor linii de credit garantate de stat cu dobanzi subventionate, pe perioada de 3-6 luni.
  4. Amanarea/reesalonarea la plata a creditelor bancare si a dobanzilor aferente pentru firmele afectate, pe o perioada de 3-6 luni.
  5. Eliminarea popririlor pe perioada fortei majore pentru firmele afectate.

MASURI COMPLEMENTARE

1. Identificarea unor solutii atat la nivel national cat si european pentru asigurarea continuitatii fluxurilor de transport marfa:

– discutii cu statele europene pentru garantarea unor de culoare de transport ;

– fluidizare tranzit in vami.

2. Amanarea tintelor europene de reducere a emisiilor CO2 pentru autovehicule, (referință Green Deal) ex. ținta CAFE 2021 = 95 CO2/km, puternic influențată de disponibilitatea vehiculelor hibride si electrice.

3. Menținerea calendarului asumat pentru investițiile in infrastructură de transport cu impact major in economie (ex: Craiova – Piteşti, Sibiu – Piteşti).

Multumindu-va anticipat pentru receptivitate si sprijin, ramanem la dispozitia dumneavoastra pentru detalierea masurilor propuse mai sus.

Cu deosebita consideratie,

Gabriel Sicoe

Presedinte ACAROM

 

Pentru informarea dumneavoastra cu privire la Covid -19 utilizati numai surse oficiale:

https://stirioficiale.ro/informatii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *